Article Featured
23/09/2020 Cosmin Savu JUSTIȚIE

Toți oamenii Primarului. Este vorba despre oamenii primarului Băsescu care au rămas înșurubați aprope de Primarul Firea. Proastele practici au fost perpetuate, personajele au rămas aceleași, chiar dacă unul este chel și cealaltă este blondă. Calitatea vieții în București a depins de acțiunile, de multe ori nocive, ale acestor două personaje și ale oamenilor înfipți în funcții cheie pentru protejarea unui sistem periculos. Pentru acest material am vorbit cu mulți specialiști- arhitecți, urbaniști, avocați, procurori și oameni din Primăria București. Este doar un episod dintr-un șir de anchete ce vizează capitala.



TOȚI OAMENII PRIMARULUI

Multă lume s-a întrebat de ce Traian Băsescu candidează fără nicio șansă la Primăria București. El care a intrat în lupte numai ca să câștige, a fost întotdeauna un politician calculat și cinic. Nu pentru a-și salva partidul de la dispariție( care timp de 4 ani a votat în Consiliu General numai cu Firea), așa cum constant declamă, ci pentru a-și salva trecutul. Și pentru că între Băsescu și Firea, indiferent de circul ieftin pe care îl joacă, legăturile sunt mult prea puternice, iar firele care îi leagă sunt indestructibile. Interesele penale, banii, frica de dosare și oamenii, aceiași oameni care au servit Primarului Băsescu și care sunt acum în anticamera Primăriței Firea.

Traian Băsescu nu a plecat niciodată din Primăria Municipiului București. Și-a lăsat oamenii care să-I păzească arhivele, scheleții din dulap, documentele care l-ar fi putut înfunda pentru mulți ani dacă România ar fi fost o democrație funcțională. Atunci când DNA a reușit condamnarea lui Adrian Năstase a fost o zi tristă pentru Traian Băsescu. S-a deschis Cutia Pandorei. Cei doi au fost competitori politici, vecini și prieteni ai aceluiași grup de combinatori. Petrache, Bittner sau Cocoș, oamenii care au stat ani de-a rândul în umbra Bucureștiului. Și nu doar ei. Eyal Ofer și Daiana Voicu, Papalekas, Videanu și Doicescu, Costanda sau Bobic, fonduri de investiții din diverse paradisuri fiscale sau agarici ca Radu Budeanu și Buzăianu care au siluit capitala așa cum au vrut.


ABERAȚIA CIUREL

Zilele trecute s-a inaugurat pasajul Ciurel. Pasajul care nu duce nicăieri. De ce s-a ajuns la această anomalie? Pentru că în urbanismul Bucureștiului este un haos îngrozitor, controlat de rechinii imobiliari. Primăria trebuia să rezerve culoarul pentru infrastructură, să nu permită autorizații de construcție în zonă, să respecte Planul de Urbanism General.

Article Body

În construcții sunt mai mulți bani negri decât în droguri sau prostituție, iar Bucureștiul a fost un mediu prielnic pentru tunuri urbanistice. Rădăcinile sunt vechi, sunt de pe vremea primarului Băsescu și au continuat sub Videanu, Oprescu, Sava și acum, sub mandatul primăriței din Voluntari.


ÎNCEPUTURILE
Article Body

Bucureștiul funcționează după un Plan Urbanistic General (PUG) - legea care ar trebui să dea principalele linii de dezvoltare ale orașului, făcut în 1999 și adoptat și avizat în anul 2000, în timp ce primar era scandalagiul Băsescu. Gură mare, oportunist, o fiară politică care a reușit să supraviețuiască în ultimii 30 de ani și care și astăzi își joacă viitorul, protejându-și trecutul. În 2001, este încheiat un act adițional pentru refacerea Regulamentului de Urbanism Local, partea cea mai importantă a PUG-ului, prin care se modifică indicatorii urbanistici, cu precădere pentru zona centrală și cea de nord a orașului, în sensul unei creșteri a acestora: regim de înălțime, mărirea coeficientului de ocupare a terenului, detalii tehnice care au îmbogățit dezvoltatorii. Aceasta înseamnă mărirea valorii tehnice și economice a terenurilor, precum și relaxarea prevederilor pentru Zonele Protejate (cele unde legislația specifică ar fi trebuit să protejeze monumentele și patrimoniul construit valoros). Noul Regulament de Urbanism Local NU mai parcurge etapa de avizare, nu este înaintat ministerelor de resort (MLPAT, MAI, MAPN, MEDIU, TRANSPORTURI, AGRICULTURA sau instituțiilor care au acest rol de avizator). Mai mult decât atât, nu este aprobat în Consiliul General al Municipiului București, însă este utilizat de la acea dată și până astăzi. În baza acestui RLU din 2001 s-au aprobat toate investițiile private și piața imobiliară care prindea viața după 2002 în România a obținut primele “derogări”, tot prin acest Regulament. Marii jucători imobiliari locali așa s-au capitalizat, câștigând din modificarea “în laborator” a indicatorilor. Exemplele sunt nenumărate, dar ideea de bază rămâne aceea că PMB și-a însușit ca document operaţional un PUG neavizat și neaprobat în locul variantei aprobate în 2000, ceea ce înseamnă că au fost favorizați anumiți proprietari de terenuri de la acea vreme, mai ales din zona centrală și de nord, un abuz în serviciu timp de 20 de ani, fals și uz fals în forma continuată. Fiecare Certificat de urbanism emis în baza reglementărilor din 2001, fiecare PUZ sau autorizație de construire pot fi lovită de nulitate fiind emise în baza unui document în afara legii.

Article Body

PROFITORII

Varianta neaprobată din 2001 a introdus conceptul de accente de înalţime care permite realizarea unor construciţii foarte inalte – exemplu: Charles de Gaulle Plaza, Asmita Garden, City Gate – Piaţa Presei Cathedral Plaza care este exemplu de accent de inalţime în zonă protejată. Oricum în implementare nu s-a ţinut cont de accentele de înalţime fiind aprobate cladiri înalte prin PUZuri derogatorii. S-au diminuat suprafeţe aferente activitaţilor productive care astăzi au devenit zone de servicii şi locuire, spre exemplu Băneasa Shopping Center, s-au diminuat spaţiile publice verzi cum este zona Metalurgiei (care iniţial era încadrat la Parcuri si grădini) şi lista e lungă. Acest fenomen se intamplă şi astăzi din cauza PMB. Primarii de sectoare au ales să işi facă Planuri Urbanistice Zonale în fiecare sector, la comanda pieţei imobiliare.

Article Body

Ce au facut procurorii? Există un dosar la Parchetul Tribunalului Bucureşti, dosarul 3062/P/2014 în care la câţiva ani se mai trezeşte câte un organ să ceara explicaţii. Dar oamenii lui Băsescu, care acum sunt oamenii lui Firea acoperă povestea. (vezi in arhiva)


COMBINATORII

Cine era director al Direcţiei juridice în Primarie în anii 2000? Radu Andrei Dinulescu, o eminenţă cenuşie a combinaţiilor din PMB. Astăzi, unul dintre cei mai apropiaţi colaboratori ai lui Florentin Pandele, soţul primariţei din Voluntari. Partener de spriţuri şi de aranjamente cu Pandele, acesta a fost asociat ani de zile în firma GDS Consult cu Daniel Ghioca. Şi acesta a fost jurist in primărie în timpul mandatului lui Băsescu şi este finul lui Adrian Iordache, actualul director al Direcţiei Juridice din PMB, un alt liant între Băsescu şi Firea. Unul dintre cei mai vechi angajaţi ai primăriei, un personaj sulfuros pe care îl găsim in multe afaceri ciudate în care a fost implicată municipalitatea. În perioada lui Traian Băsescu, Adrian Iordache era consilier juridic şi este cel care a negociat cu Costel Costanda în afacerea Cartierului Francez, în urma căreia Primaria a fost obligată să plateasca 113 milioane de euro! Tot el este cel care a negociat acum, în perioada Gabrielei Firea, cu Costel Constanda stingerea unei părţi a acestei datorii colosale prin alte terenuri, cu alţi bani! Adrian Iordache, omul lui Băsescu şi al Gabrielei Firea, actualul director al Direcţiei Juridice din Primăria Municipiului Bucureşti a supervizat şi un alt proiect mizerabil care atârnă în cârca bucureştenilor - Cathedral Plaza. Proiect declarat ilegal de către instanţe. Un alt personaj din acest film prost pentru locuitorii capitalei? Daiana Voicu, reprezentanta la acea data a dezvoltatorului imobiliar Willbrook. Fosta sefă de cabinet la Dan Voiculescu, o găsim la sfârşitul anilor ‘90 în apropierea lui…Traian Băsescu, la ministerul Transporturilor. Tatăl Daianei, fostul preşedinte al Curţii de Apel Constanţa şi judecător la ICCJ este cel care a dat decizii şi în Dosarul Flota. Vă amintiţi, dosarul ăla în care erau bănuiţi de fapte penale Traian Băsescu şi…Florentin Pandele? Ăla e. Tot Daiana Voicu a fost în anul 2010, alături de Ziv Tetelman, naşa la cununia cuplului Firea-Pandele! O mare familie…

Să ne întoarcem la falsul protejat de funcţionarii Primariei timp de ani de zile. La acel regulament a contribuit arhitectul-şef al doamnei Firea, Ştefan Dumitraşcu. Fane, cum îl stie lumea bună a combinatorilor, este un personaj cheie în haosul urbanistic din Bucureşti. Fost arhitect-şef la Sectorul 3 pe vremea lui Liviu Negoiţă, un alt apropiat de-al lui Traian Băsescu, Fane face parte dintr-o fraţie veche de arhitecţi care a ţinut Bucureştiul într-o incertitudine urbanistică.


CAPITALA FARĂ PLAN DE DEZVOLTARE

PUGul din 2000 a expirat în 2010, dar a continuat sa fie prelungit pâna în ziua de astăzi. În 2013 a fost licitat un nou PUG pentru aproape 10 milioane de euro. Cei care au câştigat sunt un consorţiu de 6 entitaţi, condus de Universitatea de Arhitectură şi Urbanism “Ion Mincu” din Bucureşti (UAUIM). Ai crede că dacă Universitatea de Arhitectură este implicată, mediul universitar o să-şi facă treaba. Pe naiba, exact ei sunt cei care au fost frâna dezvoltării sănătoase a Bucureştiului! Un sistem de castă privilegiată care este patronat de Emil Barbu Popescu, Mac Popescu, longevivul preşedinte al UAUIM. Este mai cunoscut pentru că a condus Clubul Sportul Studenţesc în anii de glorie şi a înfiinţat Club A, dar şi pentru prietenia sa cu Nicu Ceauşescu şi apropierea de Securitate. Personajul acesta în vârstă de 82 de ani a supravieţuit în fruntea bucatelor şi a recomandat mediului politic oameni pentru pozitia de arhitect-sef de judeţ, de sector, de municipiu. A numit experţi in arhitectură şi urbanism în cadrul ministerelor, participând indirect la elaborarea legislaţiei în domeniul urbanismului, norme care au transformat specialiştii în aceste două în “vânzători de semnătură”.

Derogarea în urbanism este cel mai uşor mod de a face bani în administraţia publică. Oricine are nevoie de aprobare sau avizare a lucrărilor de construire, iar puterea politică a participat imediat la această pârghie de putere asupra tuturor. Valoarea economică a unui teren imobil este dată de indicatorii urbanistici, iar marja de profit creşte exponenţial odată cu modificarea regimului de înalţime sau a coeficientului de utilizare a terenului. Partea tristă a acestui sistem, de altfel absolut disfuncţional, începe cu legislaţia deficitară şi continuă cu lipsa bunelor practici.

Article Body

UN CONTRACT EŞUAT

Ce s-a întâmplat cu contractul din 2013? Nu a fost finalizat nici până în ziua de astăzi. La venirea în funcţie, Gabriela Firea a promis un Plan de Urbanism General nou şi modern pentru Bucureşti. O altă minciună dintr-un lung şir de minciuni. Contractul este blocat şi a iesit din termenii de execuţie. Asociaţii Universitaţii se disculpă şi arată spre Tiberiu Florescu, coordonatorul din partea Universitaţii şi Fane Dumitraşcu, arhitectul-şef al Bucureştiului. S-au plătit până acum peste 2,5 milioane de euro pentru ca după 8 ani de contract, capitala sa nu aibă Plan de Urbanism General. Gabriela Firea a moştenit un contract şi nişte oameni, iar principala culpă a Primariei este că nu a pus în legalitate acest act, nu l-a denunţat când termenii au fost încălcaţi sau nu a cerut penalităţi aşa cum apar în articolele documentului( vezi documente). Dar cum să o faca când tot oamenii lui Mac Popescu au facut PUGul de la Voluntari dupa bunul plac al consortului Florentin Pandele! Prin documentaţia PUG Voluntari aprobată se propune introducerea în intravilan a întregului teritoriu administrativ (cu excepția pădurilor), extindere nejustificată in raport cu populatia, dar mai ales cu infrastructura. Şi unde printre cei mai mari beneficiari şi dezvoltatori este…Bogdan Pandele, fiul lui Florentin Pandele!

Să ne intoarcem la Primăria Bucureşti unde lipsa de transparenţă este la ea acasă. În 2017 Corpul de Control al Primarului Firea a constatat nenumărate nereguli în implementarea proiectului pentru PUG, dar a folosit Raportul doar ca să-l îndepărteze pe arhitectul şef Adrian Bold şi să-l impuna pe Fane Dumitraşcu. Dar nu să aduca in legalitate contractul!

Article Body

Planul de Urbanism General, legea de dezvoltare a capitalei, are atât de multe etape de comunicare publică sarite de Firea, încât să ascunzi sub preş toate detaliile acestui proiect este aberant chiar prin obiectul contractului care te obligă să fii “foarte” public! Tiberiu Florescu, coordonatorul din partea UAUIM refuză să comenteze proiectul invocând clauzele contractului. Minciună! În cateva rânduri Adrian Iordache şi Fane Dumitraşcu au refuzat să prezinte evoluţia contractului pentru noul PUG pentru că…doamna Firea nu şi-a dat acordul. Oameni buni, este vorba despre cel mai important document în dezvoltarea oraşului, PLANUL DE URBANISM GENERAL al Bucureştiului este vechi de mai bine de 20 de ani şi are mari probleme de legalitate! De aceea apar aberaţii ca pasajul Ciurel care dă în nişte blocuri, de aceea apar cartiere peste noapte fară cele mai elementare utilitaţi - drum de acces corespunzător, gradiniţe, şcoli sau spaţii verzi! Şi s-au mai si platit 2,5 milioane de euro pentru niste livrabile nefolositoare. Cine se bucură? Rechinii imobiliari. Cine pierde? Noi. Pentru că un Plan de Urbanism General modern ar duce la transparenţă şi la pierderea privilegiilor unor personaje ca Adrian Iordache sau Fane Dumitraşcu care controlează dezvoltarea oraşului.

Ce au facut cei de la Curtea de Conturi? Au pus intrebări, au incercat sa dezlânească dedesubturile contractului pentru noul PUG şi au tacut. (vezi documente) Aşa cum încă tac şi alte instituţii de control în ţara asta. Şi pentru că ei tac, voi vorbi eu, TU, vom vorbi noi!

https://cosminsavu.ro/archive